Меню сайту
Форма входу
Наступна подія
Канікули

 

Календар новин
«  Жовтень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Святковий календар. Спілкуємося українською мовою

"Твори себе, твори надійно. І зіркою освічуй усе усюди. Твори себе..."

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ  СЕМІНАР

 «БЕЗПЕЧНА ШКОЛА»

 

Система захисту педагогів

Ми всі чудово розуміємо, що система освіти працює насамперед для того, щоб надавати якісні освітні послуги всім здобувачам. Тому, звичайно, права здобувачів освіти є ключовими і пріоритетними.

Але, якщо не забезпечено прав тих, хто навчає (учителя, викладача), складно забезпечити права інших учасників.

Аби такий захист був ефективний, потрібно опановувати різні інструменти, зокрема знання про законне обґрунтування своїх прав та обов’язків. Треба вміти слухати опонента й бути відкритим для прийняття іншого світогляду, знаходити точки перетину й домовлятися.

На жаль, тактика уникання суперечок спрацьовує далеко не завжди, та й буває іноді зовсім недоцільною. Тому треба вміти правильно й ефективно давати відсіч, аби захистити самих себе і те, що є для вас цінним.

Обізнаність, упевненість, розуміння алгоритму дій – це те, про що ми будемо з вами говорити.

 

І. Правовий аспект.

Для українського законодавства основним документом, який закріплює права у сфері трудових відносин є Кодекс законів про працю. Допоможе вам зорієнтуватися у цьому документі «Короткий путівник КЗпП» (Додаток 1 >>>>>).

Якщо ми говоримо про права та обов’язки в освітній сфері, то в даному випадку фундаментом нам слугує закон України «Про освіту».

Законом України «Про освіту» передбачено зобов’язання закладів освіти забезпечувати на своїх вебсайтах відкритий доступ до правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання і протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв (із дотриманням конфіденційності) про випадки булінгу (стаття 30). Важливо додати, що серед обов’язків здобувачів освіти та їхніх батьків є пункт «поважати гідність, права, свободи й законні інтереси всіх учасників освітнього процесу». Ця норма нагадує про необхідність належного ставлення до педагогів і дає змогу вчителям захищатися в разі її невиконання.

Учитель завжди знаходиться в зоні ризику, оскільки це професія, пов’язана із постійним спілкуванням з людьми. Жоден учитель не застрахований від того, що чиїсь батьки для помсти або самовираження не спробують його зганьбити. Мова йде про чутки і наклепи. Педагогу необхідно вміти від них захищатися.

Що робити в подібній ситуації?

Є два способи захисту:

первинний, поза правовим полем:

*звернутися з доповідною запискою до директора школи, у якій викласти всі обставини поширення наклепницьких відомостей;

*вимагати ретельного розслідування інциденту;

*організувати колегіальні збори, обговорити ситуацію з колективом і заручитися його підтримкою;

*під час зборів докладно описати ситуацію, заперечуючи неправдиві свідчення;

*сформувати своєрідну тимчасову «профспілку», мета якої – захистити колегу від помилкових звинувачень;

*заручитися підтримкою людини вищої посади, наприклад начальника відділу освіти;

*вести захист, орієнтуючись лише на закон;

вторинний, звернення до суду:

*якщо не вдається врегулювати протиріччя мирно, учитель має повне право звернутися до суду.

Відповідно до статті 277 Цивільного кодексу України фізична особа, особисті немайнові права якої порушено внаслідок поширення про неї та (або) членів її сім'ї  недостовірної інформації, має право на відповідь, а також на спростування цієї інформації. Спростовує недостовірну інформацію особа, яка її поширила.

Честь і гідність є одними з найважливіших прав, повагу до яких гарантує держава передусім. Питання захисту честі, гідності й ділової репутації регулює, зокрема, Постанова Верховного Суду України «Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної та юридичної особи» від 27.02.2009 №1.

Оскільки найчастіше подібні конфлікти виникають між батьками й учителями, пропонуємо спробувати мирно вирішити проблеми (Додаток 2 >>>>>).

 

ІІ. Мобінг на роботі.

Нині з усіх усюд чути про булінг, тобто цькування дітей у школі. Навіть держава в змінах до законодавства відреагувала на цю проблему. Проте зовсім поряд із цим  не менш неприємне явище, про яке говорять значно менше, а то й зовсім мовчать, - мобінг.

Під мобінгом розуміють одну із форм дискримінації прав людини в трудових відносинах, яку виявляють через психологічне, економічне й інше насильство, щоб принизити людську гідність підлеглих і найманих працівників за певними ознаками, створення стосовно них напруженої, ворожої,  образливої атмосфери та примушування учасника трудових відносин змінити місце роботи.

Таке цькування може здійснюватися як керівництвом, так і колегами або навіть підлеглими, виявляється в постійних негативних висловлюваннях на адресу працівника, його соціальній ізоляції всередині організації, поширенні про працівника заздалегідь неправдивої інформації.

У книжці «Насильство на роботі», виданій 1998 року Міжнародним бюро праці, мобінг згадано поряд із зґвалтуванням, пограбуванням та вбивством. На перший погляд може здатися, що це перебільшення, однак той ефект, який він спричиняє на жертву, особливо якщо психологічне цькування досить тривале, має такий руйнівний вплив, що призводить до нервових зривів, інфарктів та навіть самогубств.

Як протидіяти мобінгу?

∆ Формувати здорову організаційну культуру й підтримувати здоровий клімат спілкування. Важливо встановити групові правила й норми, цінності, які б поважали індивідуальність та унікальність іншої людини, її компетентність і працелюбність. Важливим правилом у колективі повинно бути обговорення конфліктів і претензій працівників один до одного відкрито. Керівник або інший співробітник має бути посередником.

∆ Правила й норми колективу повинні засуджувати плітки, інтриги й доноси на роботі.

 

Поради психолога «Як не стати жертвою мобінгу» (Додаток 3 >>>>>).

 

ІІІ. Діагностика булінгу й інструкція із захисту педагогів.

  Взаємини у колективі можуть бути різні: від дружніх до зовсім нестерпних. Оскільки на роботі ми проводимо значну частину свого життя, перебувати в непривітному середовищі не хочеться нікому.

Виявом булінгу учнів стосовно вчителя є:

*ігнорування – не звертання уваги на слова вчителя, його звернення й зауваження;

*образливі прізвиська;

*обговорення приватного життя вчителя;

*систематичне порушення дисципліни; відмова виконувати вимоги педагога;

*кібербулінг – негативні/образливі пости в соціальних мережах або повідомлення з погрозами; фото або відео з учителем;

*надсилання листів з образами й погрозами (здебільшого анонімних);

*фізичний вплив. Будь-які агресивні дії та систематичне використання без дозволу речей учителя можна вважати фізичним виявом булінгу.

 Кожному педагогу важливо знати, як захистити себе від булінгу.

 

11 порад для захисту від булінгу (Додаток 4 >>>>>)

 

1. Перший крок до вирішення – визнання проблеми.

Визнати наявність проблеми не так просто, як може здатися на перший погляд. Проте надзвичайно важливо, адже тільки зізнавшись собі, що це є і стосується саме вас, наближатиме до вирішення складної ситуації.

Щоб ситуація була прозорою, повідомте адміністрацію про факти булінгу стосовно вас. Це важливо ще й тому, що керівництво закладу допоможе вам мінімізувати конфлікт і не дасть йому вийти на міжособистісний рівень.

 

2. Зосередьтеся на речах, які приносять вам радість.

Щоб знервованість і пригніченість не стали вашим основним станом  і не впливали на близьких та рідних, вам потрібно переключити увагу на те, що робить вас щасливими. Давно мріяли намалювати картину або навчитися танцювати? Час втілити бажання в життя!

Концентруйтеся на хорошому. Важливо не погіршити свій стан. Пам'ятайте, що є учні, які цінують вас, поважають і люблять ваш предмет.

 

3. Переоцініть своє управління класом.

Важливо проаналізувати, як ви поводитеся з класом. Це потрібно не лише задля переоцінювання ситуації та виявлення ймовірних помилок. Додаткові запобіжні заходи привернуть увагу класу й переконають у тому, що ви не хочете конфлікту і не провокуєте його. Окрім того, саме ваш метод спілкування з класом передусім досліджуватимуть  представники адміністрації, коли розбиратимуться в інциденті.

 

4. Ведіть діалог: з учнями, колективом, батьками.

Щоб вгамувати емоції, обговоріть з учнями ситуацію, дайте «зворотній зв'язок». Говоріть спокійно і намагайтеся переспрямувати агресію учнів. Поговоріть з колегами, які мають досвід поводження з хуліганською поведінкою учнів.

Якщо способи подолання булінгу виявилися неефективними, поговоріть із батьками дітей-агресорів. Висловіть свою позицію і побажання. Часто в житті надскладні ситуації можна вирішити за допомогою конструктивного діалогу.

 

5. Проведіть опитування, пошукайте причини.

Важливо з'ясувати, чому виникла така ситуація. І хоча найчастіше булерам не потрібні причини для знущання, можна спробувати різні варіанти. Так, наприклад, можна провести анонімне опитування серед учнів: у чому причина такої поведінки? Чия це ініціатива? На що саме спрямовано агресію? Як це можна змінити?

Окрім того, можна зіграти з «відкритим забралом». Щоб не домислювати й не вигадувати, просто запитайте в булерів, що спричинило таке їхнє ставлення. Краще з'ясувати причину негативного  ставлення в особистій бесіді, без третіх осіб.

 

6. Убезпечте себе в інтернет - просторі.

Нині небезпека чекає не лише у фізичному приміщенні закладу освіти, а й у кіберпросторі. Там ви можете стати мішенню булерів і навіть не одразу про це дізнатися.

Оберігайте своє особисте життя від загалу. Не виставляйте компрометувальних фото чи відеозаписів. Захищайте паролями сторінки у всіх соцмережах.. Повідомте про образливі коментарі або відео про вас адміністратору вебсайту.

 

 

7. Створіть з учнями кодекс поведінки.

Це своєрідна угода з учнями. Звичайно, це не юридичний документ, проте визначення правил гри дисциплінує і дає змогу стримати вияви негативної поведінки.

Кодекс охоплюватиме політику нульової толерантності й чіткі вказівки, що визначають, яку поведінку вважати знущанням чи домаганням. І які форми покарання передбачено за порушення кодексу поведінки як для учнів, так і для вчителя.

 

8. Урізноманітніть методи викладання.

Шукайте нові підходи, які будуть зрозумілими й цікавими сучасним дітям. Наприклад, застосуйте прийом сторітелінгу, використайте меми або вправи для розвитку логічного мислення.

 

9. Оцініть ситуацію збоку.

Будьте обережні! Стан, коли ви стаєте об’єктом булінгу, складний і виснажливий. Щоб зберегти нерви та здоров'я, потрібно спробувати не так болісно пропускати через себе ситуацію. Краще подивіться на те, що відбувається, як сторонній спостерігач. Це допоможе не «застрягати» в стресовому стані.

 

10. За потреби подавайте скаргу.

У пункті 1 статті 54 Закону «Про освіту» сказано, що педагогічні працівники мають право на «захист професійної честі, гідності». Ця норма захищає вчителя від ситуацій, коли батьки й учні зневажливо ставляться до вчительської справи. Це дає змогу педагогу відразу подати керівнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) та написати заяву в поліцію. Якщо йдеться про захист честі й професійної гідності – варто позиватися до суду.

 

11.  Уникайте фаворитизму.

Будьте відкритими й доброзичливими до всіх учнів, незалежно від їхніх успіхів у навчанні. Не заводьте улюбленців – це може негативно вплинути і на вас, і на учнів, яких виокремлюють. Акцентуйте увагу на досягненнях, а не на невдачах. Старайтеся не протиставляти тих,  хто навчається добре, і тих, хто відстає, - не загострюйте ситуацію.

 

Підсумок

Педагогічний колектив має безліч внутрішніх зв’язків: між колегами, адміністрацією, учнями й батьками.

Природно, що в різних ситуаціях виникають суперечливі моменти, коли необхідно продумувати власні стратегії поведінки та зважати на особливості поведінки інших.

Важливо навчитися встановити баланс між компромісом з іншими й збереженням власних інтересів.

Умійте захищати себе, свої честь і гідність, погляди, змогу бути такими, якими ви є. І поважаймо таке право інших.

Дякую за увагу!

 

Підготовлено за матеріалами :

Анастасії Затворницької, Наталії Харченко, Івана Корнійчука

 [журнал «Завуч» №1 січень 2020 року]

Булінг у школі: як діяти вчителям та батькам >>>>>